Rätt svar! (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jöran Johansson ⌂ @, NÖ Småland, torsdag, januari 08, 2009, 21:47 (4434 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jaha, så råkade jag ut för den berömda utkastningen ur forumet, det som sker om man tar för lång tid på sig. Så jag får likt Sven-Ingvars börja om från början.

Det var alltså en dag på tidiga våren 1958 eller 1959 (trodde först det var 1959 men lutar nu mera åt 1958) som jag besökte Aspa bruks järnväg. D.v.s. den var ju riven men jag körde på banvallen ända uppifrån den nordvästra ändpunkten nästan ned till Olshammar. Kanske det var någon kort sträcka nedåt Algrena som inte gick att köra, men annars var det fullt framkomligt. T.o.m. på banken över Fagertärn, sjön med de röda näckrosorna, gick det att ta sig fram utan problem.

En eller annan kilometer före korsningen med nuvarande riksväg 49 (då väg 195) låg de två dressinerna jag tidigare visat intill banan, om inte intill varandra så var det inte långt från den ena till den andra (ursäkta om minnet inte är alldeles glasklart, det har ju gått en tid).

Ett stycke efter korsningen med stora vägen låg spåret till min förvåning kvar ...

[image]

... och plötsligt uppenbarade sig de här fordonen. Först en gammal personvagn som Aspa köpt från någon av trafikbanorna ....

[image]

[image]

.... och därefter en loktender, även den av trafikbaneursprung.

Jag vill minnas att båda dessa fordon kom till ÖSlJ och förmodligen ännu finns i Mariefred. Någon kan säkert berätta vilka de är.

/Jöran

--
www.banvakt.se

Hela tråden: