Pannspolning (Fordon: lok)

av Kurt G. Möller, Sthlm, torsdag, januari 08, 2009, 22:42 (4432 dagar sedan) @ Olle E

Används endast rent vatten för att få bort pannsten?

Oftast, ja. Tyvärr slarvar många med att spola m alldeles för lågt vattentryck. Problemet börjar nu bli mindre, i takt med att allt fler föreningar lär sej tillsätta fosfat i matarvattnet, vilket håller kalken "svävande" i vattenmassan istället för att fällas ut. Istället måste man ha en stenhård rutin för återkommande bottenblåsningar - se tidigare debatter i frågan...

Utomlands, på stora ångloksstationer med hundratals lokturer per dygn (London, Hamburg, Paris etc), tömde man först spollokens pannor i en värmeväxlare för att ta vara på allt värmet - därefter kunde man direkt spola 100-gradiga pannor med 85-90-gradigt vatten utan problem OCH återfylla med lika varmt (filtrerat) vatten = avställningstiden för ett stort lok reducerad från kanske två dygn till bara fyra-fem timmar...!!!


Hela tråden:

 

powered by my little forum