B 1037 Regulatorn (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, fredag, januari 09, 2009, 01:48 (4432 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.


Man lägger väl ändå ut till full fyllning när man rullar
för att det skall bromsa så lite som möjligt, det blir vakum inuti cylindern annars !! och då drar man in en massa grus via pysarna in i cylindrarna.

Morrgans text kan missförstås, i varje fall gjorde jag det.
När man skall rulla med ett ånglok stänger man regulatorn lugnt och bestämt.
Samtidigt eller strax därefter låter man länka ur ??? till full fyllning
dvs man flyttar omkastningen till full fyllning och inte minimal ! annars
händer det jag skrev vad beträffande att det blir undertryck i cylindrarna.

Jag tar hela tiden fel på 'länka ur' och 'länka in'....

Någon som har en minnesregel ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.


Hela tråden:

 

powered by my little forum