Xoa6 i Huddinge 1963 - även Rb3 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, July 15, 2018, 12:07 (2074 dagar sedan) @ Alex

Är man lite mer järnvägsintresserad än normalt och uppvuxen i Huddinge på 60-talet så är det här förstås en av de mest fantastiska bilder jag sett från Huddinge med det kan väl stanna mellan dig och mig. ;-)

Jag började 1:a klass i Hörningsnässkolan 1963/64 så tyvärr var jag väl upptagen med att lära mig rättstavning och psalmer när Rb-loket var i byn. Jag är lite svag för Rb-loket för det stod för något nytt på 60-talet och jag har upplevt det både på Västra stambanan och många, många resor upp till Östersund på 60/70-talet.

Uppvuxen på Arrendatorsvägen och det nya biblioteket växte upp i kvarteret bredvid och blev mitt andra hem. Jag lovar att jag plöjt igenom all järnvägslitteratur som fanns där på 60-talet (det var inte så mycket).

Det började egentligen med det gamla biblioteket dit Pappa tog mig i tidig ålder. Där började min längtan att läsa och lära mig mer om de mesta som jag har haft glädje av hela livet. :-)

Tack för bilden!

Mvh/Alex


Tack för dessa intressanta rader!

När jag gick i Tomtbergaskolan tog vår fröken Mildred med oss ned till kyrkan 7 maj 1962 för att se när "Historiska tåget" passerade Huddinge. Ett starkt minne!

Mer att läsa om detta tåg finns här:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=142059#p142072

Mvh Gunnar


Hela tråden: