B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? (Fordon: lok)

av Ragnar Andenæs, Oslo, Friday, January 09, 2009, 09:16 (5584 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Beskrivelse på Norsk - håper det ikke lager problemer?

Ved overgang fra fullt pådrag:
steng regulatoren med en rolig bevegelse, åpne ommløpet på lokkonstruksjoner som har omløp, legg styring ut til full fylling - evt. nest siste hakket om det banker i omstyringen ved butt.
Ved høy hastighet innledes bremsing og regulatorens åpning reduseres, fyllingen økes litegrann for å skåne maskinen - når hastigheten er passe redusert tar en stengeprosedyren.


Fra lediggang ( rulling ):
Vurder hastigheten og still inn styringen til passende fylling - ikke under 30%, steng ommløp og åpne regulatoren med en rolig bevegelse til du har passe pådrag/sleidskapstrykk. Når det har "fyllt seg opp" og maskinen har stabilisert seg kan du legge styringen mot lavere fylling hvis lokets konstruksjon tåler det.


Ved en del lok jeg har kjørt er de laveste fyllingsprosenter som anbefales i loklærebøker i praksis en akademisk greie - maskinen skrangler/banker som besatt under 25% fylling i mange tilfeller og lagrene går kollosalt varme ved litt høyere hastigheter. Dermed må en også ved de samme lokomotiver knipe inn på regulatoråpningen hvis en ikke skal bryte fartsgrensene. Så det å kjøre med max sleidskapstrykk og relativt lette tog er i praksis nesten umulig over lengre strekk.


Ved virkelig stor hastighet med Walschaerts styring må en i teorien øke fyllingen litt for at det skal bli tilstrekkelig åpning til å få dampen/ångan ut av cylindrene. Om en gjør slik i praksis går loket meget roligere ( lugnare ) uten banking og varmgang.


Bruk av cylinderkraner på allerede varme cylindre er sløsing med cylinderolje/overheterolje.


Mvh Ragnar Andenæs


Hela tråden: