Gammal plins Plattformsinspektör på Stockholm C (Järnvägspersonal)

av tobbe, Thursday, July 26, 2018, 19:42 (2093 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gustaf har helt rätt när det gäller plinsens arbetsuppgifter, kan dock tillägga att vi på 1990-talet även emellanåt benämndes trafikmästare inom trafikledningen men uppgifterna var i huvudsak det som Gustaf nämnde. Vi var i stort sätt 3-4 personer i olika omgångar som även hade säoutbildningen mod.59 men så fanns det ytterligare 2-3 personer f.d. hallinspektörer och andra kategorier som inte fick befatta sig med säkerhetsmässiga uppgifter. Det hände vid ett par tillfällen att tågx bad mig medfölja reservloket ut på linjen, en gång för att hämta hem en A7 som hängts av vid Södra station vilket gick bra då jag hade de kvalifikationerna. En annan gång med reservloket ut på Årsta gärde för att plocka upp utslängda säten från ett pendeltåg under helgen samt att leta efter en försvunnen postsäck mellan Karlberg och Centalen. Att sen få göra promenaden från infarten vid Royal Viking hotell med kungafamiljen till nattåget och den väntande kungavagnen tillsammans med SÄPO och Cst vaktpersonal var också legio. Vita handskar var påbjudet, fint skulle det vara.... Kan tillägga att Plinsverksamheten nedlades på Cst oktober 1996. Det var första gången jag blev arbetslös p.g.a. övertalighet.
tobbe f.d. plins.


Hela tråden: