Inspektor kontra inspektör (Järnvägspersonal)

av HJP, Friday, July 27, 2018, 15:18 (2093 dagar sedan) @ Sune Nylén

Inspektor var/är en gammal titel som användes i äldre tider för en person i arbetsledande befattning. Vanligast var den på stora lantegendomar, brädgårdar, - minns väl grannen som jobbade på G A Perssons brädgård på 50 och 60 talet, och kallade basen där för Inspektorn, - Inn - späcktorrn - och andra jämbördiga verksamheter och som sagt på järnvägsstationer. I början på alla stationer,sedan efter hand när man ville få ner kostnaderna begränsat till de större, efter att klassindelning av stationerna skett. Då utbytt mot Stationsmästare Stm
Den förste Stationsmästaren vid BJ var Anders Gustaf Helliksson Helin när Elfängen öppnades 1/6 1886.( BJ I 1872 - 99 )
Vid järnvägen fanns även titeln maskininspektor.Något mellan lokmästare och maskiningenjör.
Inspektör vanligen då i kombination med ett förord t.ex Trafik var titeln på en person som hade en större avdelning under sig att bevaka och kontrollera/inspektera. Försäkringsinspektör finns väl än, t.ex. så den var inte heller bunden bara till järnvägen Så benämndes väl även de som har/hade hand om uppkörning för körkort t. ex.
Bil eller trafikinspektör

:-) Sune

****
När det gäller "inspektör", är jag på din linje. När det gäller "inspektor", uppfattar jag dig som att denne har ett ansvarsområde, är arbetsledare. Du nämner dock ingenting som har anknytning till järnvägen, i samband med "inspektor".
Faktum är att att SJ:s instruktionsförare är/var lokinspektorer (lokins), åtminstone fram till bolagiseringen och avregleringen. Hur yrkestitlarna är idag, vet jag inte.

Jag tror att "stins" är en kortform för "stationsinspektor". "Plins" är förmodligen också en kortform, men jag har aldrig hört den längre benämningen. Det var därför jag ställde frågan.


Hela tråden: