Linjebeskr. Gårdsjö-Håkantorp, Hällekis (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, söndag, augusti 12, 2018, 09:37 (434 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag åkte på lok förbi Molkom ett flertal gånger under 1990-talet och åren däromkring och då var sidospåren rivna, infartssignalerna var i bruk och oftast ställda på på fri genomfart. Ibland fanns en Tkl i tjänst i den på plattformen framför stationshuset uppstallda raskojan på gummihjul.

Kallades Molkom då för "Bemannad blockpost" eller "Station"?

Station. 1959 års Säo och det manuella tidtabellsystemet var då upphävda.


Silverhöjden är ett annat liknande exempel, utan sidospår, men där styrdes signalerna från "Fjärren" i Skogstorp.

Formellt bara stängde man av spåret för trafik, liknande vid t ex ett banarbete. Platsens status ändrades inte. Även Stigtomta och Larslund saknade också mötesmöjligheter, i över tio år. Men var alltjämt formellt stationer.

Varje trafikledningscentral hade olika stationsdokument, i olika tappning. T ex standarddata som spårplaner och mötesspårslängder. Också specialsaker för vissa stationer, t ex spåravstängningarna ovan. Även t ex arbetstider för stationspersonal, växlingsrutiner etc.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum