Växelkryss (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, August 12, 2018, 11:40 (2077 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag tror Patriks fråga kanske gällde varför man lagt växlarna så tätt att det utöver de fyra växlarna även krävs en korsning. Detta har jag också svårt att förstå, men det måste ha funnits något som gjorde det olämpligt att dra ut växelkomplexet över en längre sträcka.

Kan det vara blocksträckornas längd som spökar? Att ”förlänga” växelpartiet västerut går inte pga kurvan. Och på östra sidan ligger redan en kort blocksträcka; från Dån N3/U3 är det endast 855 m till infartssignalerna 21/51. Så hade man gjort stationen längre i den änden hade kanske blocksträckan blivit för kort (även linjesträckans andra blocksträcka är kort och blocksignalerna låter sig kanske pga sikten inte placeras var som helst...)

Växlarna finns väl i och för sig kvar (eller är det nya växlar i ungefär samma läge?) men ingår numera i driftplatsen Östertälje. Den särskilda kryssväxelstationen Glasberga upphörde samtidigt som driftplats, utan att infrastrukturen ändrades nämnvärt.

Avstängningen Södertälje hamn - Södertälje centrum gör att dessa växlar nu används för att låta pendeltågen byta mellan vänster- och högertrafik. Detta tillämpas från kl 13.10. Tåg från Stockholm kan då använda spåret närmast bussplanen i Östertälje. Det finns en träplattform på utsidan av detta spår, och via öppningar i staketet runt banan kan passagerare enkelt ta sig till ersättningsbussarna. Under förmiddagarna kör tågen på vänsterspår hela vägen eftersom det då är fler resenärer som byter från ersättningsbuss till tåg än omvänt.

Intressant! Lite ”saltsjöbanemässig” trafikering alltså.


Hela tråden: