City-express och Eskilstunatåg, Östertälje, 80-tal, 3 bilder (Järnväg allmänt)

av Mr H, Monday, August 13, 2018, 10:07 (2054 dagar sedan) @ Mr H

Mitt minne är att det var tåg 113 (Stockholm-Göteborg) på em som kopplade med Eskilstunatåget Stockholm-Södertälje. Kan vara så att 113 är sommarkort. Kan CE Karlstad em hetat 61 och 63? Tror inget av de tågen kopplade med något Eskilstunatåg. Rc2an kan ju bero på lokskada. Annars så skulle det ju vara lämpligare förstås om det snabbare Ra-loket var förspänt CE och Rc-loket Eskilstunatåget! Oerhört roligt att någon så bra lyckats fotodokumentera detta (elände!)

/218


Om sth på Västra stambanan bara var 130 vid tillfället var väl det lok med mest dragkraft också det snabbaste?


Rc2 är och var mig veterligt medgivet för sth 135 km/h medan Ra var medgivet för sth 150 km/h.
Ett så kort tåg och med så få uppehåll skulle inte vara något problem för ett Ra. Jag tror att det var 160 på delar av VSB redan från CE-starten eller rättare sagt borde ha varit det. Banarbetena för detta drog ut på tiden så tidtabellen som var konstruerad för 160 innebar att den var knepig att hålla i och med att det var 90 pga arbetena på delar av VSB! Ett litet problem men det löstes ganska så snart under första tdt för CE! Vid den här tidpunkten var det brist på 160-lok och det diskuterades därför om inte Ra med sina 150 skulle kunna vara reserv för CE-tågen. Annars så var det väl loken 1320-1322 och fler i den serien som var vikta för CE-tågen från trafikstarten.

/218

Måste rätta mig själv här vid närmare eftertanke! Det var naturligtvis så att CE drogs igång med sth 130 därav användningen av loken 1320-1322! De bör ha varit de nyaste loken vid det tillfälle när CE startades upp!

/218


Hela tråden: