En eller två byglar? (i Finland) (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Anders Järvenpää, Wednesday, August 22, 2018, 16:33 (2067 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Här i öster kan man inte köra med två eller flera parallellkopplade strömavtagare på statsbanan eftersom det skulle förorsaka jord- och/eller kortslutning i skyddssektionerna som dels alltid är jordade och dels kan matas från olika faser åt vardera hållet (man får ju ca 43 kV = 3-fassystemets huvudspänning över skyddssektionen (25 kV * kvadratroten ur 3) vid fasolikhet). Såvitt jag vet används inte scottkopplade inmatningstransformatorer vid den finska statsbanan vilket leder till att vinkeln mellan olika faser alltid är 120 grader.

När man kör med elektrolok i multipeldrift (Sr2, Sr3) sjunker sth från 200 till 160 eftersom strömavtagarna är för nära varandra. Med motorvagnståg (Sm3 och liknande) torde multipelkörning inte leda till sänkt sth (det är vanligen 6-7 vagnar mellan strömavtagarna).


Hela tråden: