SCG (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av John T, Thursday, August 23, 2018, 23:37 (2044 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

SCG säger väl inte de flesta så mycket, åtminstone inte mig tidigare. Wilsonlåda däremot är ju ett betydligt mer välkänt begrepp. Rälsbussarnas Wilsonlådor tillverkades dock av firma SCG, Self Changing Gears (så småningom övertaget av Leyland).

Snubblade över ett par broschyrer från 1950-talet om Wilsonlådorna med referenser till SJ:s rälsbussar:
https://www.flickr.com/photos/29903115@N06/with/30306809338/
bilder upplagda 21-23 augusti 2018.
Trainiacs fotoalbum innehåller sedan en salig blandning av mest gamla bilder som är rätt intressanta.

(Bilderna går att ladda ned (åtminstone i Firefox), högerklicka på "Visa bildinfo" och välj Media samt Spara som.)

Tyvärr saknar de rälsbussböcker jag sett nästan hel information om tekniken. Finns det mer detaljerad info om Wilsonlådorna på nätet?

Dag B

Jag har länge hållit koll på och då och då uppdaterat en länk till The Railcar Associations hemsida, bland annat för att de har haft en djuplodande och ganska pedagogisk avdelning inriktad just på hur planetväxellådor av Wilson-typ fungerar. Den växellåda som beskrivs är inte av riktigt samma typ som den som sitter i de svenska Y6-8 (som heter R11B om jag minns rätt - vad den fyrväxlade "smalspåriga" versionen har för betäckning har jag glömt), och heter istället R14.

Men principen är ju densamma och beskrivs bra i sex "kapitel".

Länk till växellådsavsnittet här.

Webbplatsen tycker jag även i övrigt kan vara rätt läsvärd om man är intresserad brittiska motorvagnar med mekanisk växellåda.


Hela tråden: