Veterantåget till Nynäshamn 25/8 (Anslagstavla, resor mm)

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, August 29, 2018, 13:18 (2066 dagar sedan) @ Micke D

Nynäshamns Järnvägsmuseum – NJM kör, tillsammans med FSVJ - Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg, veterantåg mellan Stockholm C och Nynäshamn under Skärgårdsdagen i Nynäshamn lördagen den 25 augusti.

Tåget dras av FSVJs elektriska lok Ma 408 följt av veteranvagnar från Nynäshamns Järnvägsmuseum.

Biljetter köps ombord på tåget eller vid tåget på Stockholms C.
(Kontant, Swish eller betalkort)

Priser Stockholm-Nynäshamn
Vuxen ToR 200 kr / barn 7-12 år ToR 100 kr
Vuxen enkel 120 kr / barn 7-12 år enkel 50 kr

TIDTABELL
Stockholm C avg 10.58
Älvsjö 11.12
Handen 11.32
Västerhaninge 11.39
Tungelsta 11.45
Ösmo 12.21
Nynäsgård 12.31
Nynäshamn ank 12.36

Nynäshamn avg 15.22
Nynäsgård 15.28
Ösmo 15.39
Västerhaninge 16.02
Handen 16.23
Älvsjö 16.44
Stockholms C ank 16.53

Detta trevliga tåg kom tyvärr bara till Ösmo, då det visade sig att det för rundgång i Nynäshamn nödvändiga spår 2 var upptaget av ett uppställt pendeltåg och likaså spår 3 så det inte fanns plats för att flytta dit istället.
Efter den senaste ombyggnaden av Nynäshamns station är denna nämligen en säckstation med 3 spår med rundgångsmöjlighet bara på spår 1 via spår 2 som då behöver vara åtminstone tillfälligt tomt.
Dagens trafik med överhoppande av vissa stationsuppehåll gör att det tågmöte som förr brukade ske i Ösmo numera sker i Nynäsgård istället. Enda möjligheten var då att ställa upp veterantåget i Ösmo i väntan på returresan. Avtal hade därför snabbt träffats med pendeltågsoperatören MTR om att låta de många resenärerna följa med ordinarie pendeltåg den sista biten istället och motsvarande på återvägen. Denna malör kommenterades som sig bör i [link=https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/5231-Veterantåg-till-Nynäshamns-Skärgårdsmarknad-25-8]ett grannforum[/link] med ett inledningsvis surt inlägg, vilket dock så småningom fick en vederhäftig förklaring från FSVJ, som ska ha all heder för att ha gjort det bästa möjliga av situationen. Det inträffade är tyvärr inte första gången som det har varit trassel med veterantåg på sträckan, där den numera tätare ordinarie trafiken blir ännu känsligare för störningar. Således drabbades sträckan av förseningar p g a rökutveckling på Södra station en stund efter veterantågets passage, men i detta fall går det ju knappast att beskylla Ma-loket för att ha ställt till med något!
/CEO, som missade ordinarie avgång och kom efter i försenad pendel istället
PS: Det vore trevligt om FSVJ eller NJM här kunde tala om tågets sammansättning som var något annorlunda jämfört med tidigare tillfällen, förutom dragkraften förstås med det synnerligen eleganta Ma 408.


Hela tråden: