Ur A Erikssons annotationsbok 1-15 september 1968 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Sunday, September 02, 2018, 00:24 (2061 dagar sedan)

September -68

En omväxlande månad!! Körning med E, T21 och T43-lok. Även dessa tre i samma tåg!

000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
Tåg 9774 går en dag (lördag?) endast till Lycksele
så då blir det till att köra tillbaka till Vännäs med 9779.
Från Vindeln kopplas lok som lämnat i Vindeln med 9775 till Vännäs, upp till tre T43.
E 1153 får rycka in några turer! 17:e en tur fram och åter till Sorsele.
Den 25:e till Hoting och åter.Tåget den 25:e finns på bild i ”De sista svenska ångloken”.
AE är den som står uppe på loket. Hans sista tur med ånglok.
Även en sovande tågklarerare. 30:e försening pga urspårning i Vindeln.

2 sep
tåg 9775
Storuman 7.32/ , 40 ax, 391/328 ton, knr Samsell, lok T43 222
Barsele, 7 min/25 min sen, 36 ax, 361/304 ton
Björnberget, 28 ax, 309/274 ton
Åskilje, 25 min/30 min sen
Lycksele, 15 min sen/ , 42 ax, 391/355 ton
Vindeln, /koppl T43 252, T43 223, Frisen först/
- Vännäs

3 sep temp 15
tåg 9774
Vännäs, 1.00/ , 26 ax, 320/117 ton, lok T43 222
Lycksele, 12 ax, 140/55 ton
- Storuman

4 sep
extra tjänst: 12.30 – 14.00, kolning m m E 1153

5 sep temp 10
tåg 9780
Storuman 6.00/100 min sen, 8 ax, 47/36 ton, knr Hedkvist, lok T43 229
Sandsele, 90 min/95 min sen, 10 ax, 57/36 ton
Antasstugan, 10 ax, 63/47 ton
- Sorsele, 95 min sen

tåg 9781
Sorsele, 66 min sen, 14 ax, 179/157 ton, knr Hedkvist, lok T43 229
- Storuman, 60 min sen

6 sep temp 12
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 30 ax, 311/253 Ton, knr Lundberg, lok T43 218
Gunnarn, 26 ax, 275/217 ton
Umgransele, /8 min sen, 32 ax, 291/257 ton
Lycksele, 54 ax, 439/392 ton
Vindeln, /10 min sen, 52 ax, 427/380 ton, /koppl T43 252, T43 234/
- Vännäs

7 sep
tåg 9774
Vännäs, 1.00/5 min sen, 82 ax, 958/653 ton, lok T43 223, /koppl T43 252,
lokf Strandberg/
Tväråbäck, /12 min sen
- Lycksele, 5 min sen

tåg 9779
Lycksele, 6 ax, lok T43 223
Hällnäs, /40 min sen?
Vindeln, 40 min/63 min sen, 8 ax, /växl/
Tväråbäck, 63 min/78 min sen, (varför dessa förseningar?)
- Vännäs
pass tåg 5652 Vännäs – Storuman

9 sep
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 8 ax, 67/57 ton, knr Hedkvist, lok T43 231
Vilhelmina, 16 ax, 119/98 ton
Dorotea, 28 ax, 315/218 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 28 ax, 241/199 ton, knr Hedkvist, lok T43 228
Dorotea,
Vilhelmina, 14 ax, 118/109 ton
Aronsjölid, 16 ax, 140/127 ton
Vojmån, /30 min sen, 26 ax, 235/216 ton
- Storuman, 20 min sen

10 sep
tåg 9775
Storuman, 7.32/ , 40 ax, 313/269 ton, knr Hedkvist, lok T43 210
Långselberget, 38 ax, 294/269 ton
Barsele, 5 min/25 min sen, 34 ax, 262/242 ton
Lycksele, 74 ax, 599/477 ton
Vindeln, /koppl T43 223 lokf Lindmark, T43 222 lokf Bergström/
- Vännäs, 15 min sen

11 sep temp 14
tåg 9774
Vännäs, 1.00/ , 46 ax, 475/259 ton, lok T43 223
Tväråbäck, /15 min sen
Lycksele, 10 min sen/ , 30 ax, 315/145 ton
- Storuman

13 sep temp 4
tåg 9777
Storuman, 6.30/ , 62 ax, 464/416 ton, knr Holmgren, lok T43 227
Vinlidsberg, 18 ax, 222/152 ton
Vilhelmina, 26 ax, 204/153 ton
Dorotea, 28 ax, 280/219 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 26 ax, 277/232 ton, knr Holmgren, lok T43 231
Dorotea, 24 ax, 259/214 ton
Vilhelmina, 16 ax, 134/114 ton
- Storuman


Hela tråden: