HNJ ångvagn i Oskarström? Jvm.KDAA07279:1-2 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Wednesday, September 05, 2018, 11:12 (2031 dagar sedan)

I samband med att jag letade efter bilder på NOJ's Munktell-lok så kom jag till denna bild.
Den har dock inte med varken Munktell eller NOJ att göra.
[image]
Jvm,KDAA07279:1

Men att para ihop Oskarström med Oskarshamn är litet vågat, tycker jag.
Oskarström ligger i Halmstads kommun och Halland, inte Oskarshamns kommun i Kalmar Län.
Då blir bandelen 514 och bolagsnumret 370.
Men datumet kan nog stämma, Var detta i samband med invigningen av bandelen Vaggeryd-Jönköping? Eller är det senare i samband med någon annan invigning? Ångvagnen tillkommer 1887 och Oskar II dör 1907. Ger de andra personerna ågon vägledning om årtalsangivelsen.
Det kanske inte ens är Oskarström utan Jönköping Hamn? I så fall är det annat län, annan kommun, annan driftsplats och bandel. Men spårantalet stämmer med Oskarström och Gustaf Adolf von Schwerin (nr 6 på bilden) var stationsföreståndare i Oskarström 1886-1908.

Med förklaring om gubbarna och gummorna:
[image]
Jvm,KDAA07279:2
1.Fru Julius Nathan, 2. Generalkonsul Paul Pickenpack- från Hamburg, 3.Direktör Carl Bengtsson, 4.Hans Majestäts Oscar 2, 5.Länsman Rydell, 6. Stationinspektor Baron G.A. von Schwerin 7.Disponent Julius Nathan, 8.Fabrikör Isak Wallberg, 9.Fru Lotten Wallberg, 10.Kammrherre Överste Axel Åkerhielm, 11.Landshövding Carl Nordenfalk,12.Majoren i V.& V. W. Gagner, 13.Friherrinnan Augusti Åkerhielm, 14.Grevinnan Sophie Nordenfalk,
15 .Fru Göthilda Wallberg, 16.Överstelöjtnant Max Kilman, 17.Fru Carolina Wallberg, 18.Fabrikör A.W. Wallberg, 19.Konsulinnan Helga Angel, 20.A.W. Angel, 21.Baningenjör Ståhle vid Halmstad - Nässjö Järnväg.


Hela tråden: