SÅS-erfarenheter av översyn/revision av rullager (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson, Monday, February 11, 2008, 22:40 (5917 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

En annan tolkning kan vara att arbetet var tillfredsställande utfört i förhållande till revisionsintervallet. Även om fettet råkat hamna fel i labyrinttätningen eller boxen "överfyllts" (Så som norrmännen kör, lagom enligt dem, för mycket enligt oss) så att fettet fått brottas med kondens så hade inget skadligt hänt med lagret. Och som du såg var det nu, precis som intervallet föreskriver, dags att fetta om. Ett lager på ett modernt SJ-fordon går knappast längre än 4 år (snarare hälften) innan kilometrarna tar dem, och de är inte så ljusa i hyn längre vid det laget. Chokladfett beror inte nödvändigtvis på ålder. Men visst oxiderar fettet med åren, de gamla kullageraxlar(!) NJM fick från M hvst innehöll Ljunglöfs Ettan med inslag av gjutasfalt.

Räkna alltså inte med att ett lager eller lagerfett ser ut som "nytt" efter en intervall, men det är ju trevligt om vi kan fastställa en metod som leder till det så att vi kanske kan säga att under dessa betingelser kan vi köra t ex 18 år? Kanske tom +3 i två omgångar efter inspektion? Inget hindrar att man sätter upp ett testprogram... Förstod jag dig rätt så såg "SÅS/NJM-lager" opåverkade ut efter rev no 1 vid tillfället då rev no 2 gjordes? Det är väl något att bygga på isåfall om man vill tänja lite. Välj ut ett lager och kör det "to failure" eller tills någon relevant försämring kan konstateras. 25 år känns väl som en tänkbar absolut gräns, men redan 18 vore ju utmärkt!


Hela tråden: