Första och sista T-semaforerna (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Saturday, September 15, 2018, 15:39 (2048 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

...Han bodde hos fam. Örtegren i JUBY bv stuga. Den låg vid vägen till Linghem. Det gick att fälla bommarna därifrån minns jag ....

Det är mycket troligt att bv i Juby (eller frun) var vägvakter då Askeby var obemannad. Även om
jag aldrig sett det formellt nämnas. Bommarna i A. och närliggande Greby automatiserades dock
redan 1956. Vid motsvarande Linköping-Vadstena (Gullberg och Varv) byttes även T-semaforerna ut. Här var de borta från 1960.

1956 var A. bevakad bara någon timme vardagskvällar: För att "hålla avstånd" med godståget Linköping-Kimstad: En gammal utfallsväg från Östgötaslätten till Norrköpings hamn. A. kunde sedan vara bemannad (utan tågklarering) dagtid för t ex biljettförsäljning.

På den tiden förekom det ALDRIG inställda tåg om inte det inträffat någon olycka.

Håller med, upplevde detsamma som nyanställd (1960-talet). Men det är svårt att få betalt för sådan överkapacitet: Örebro stadstrafik har ibland plötsligt indragna turer, p g a förar- eller vagnsbrist. Råder då halvtimmestrafik (lågtrafik) börjar saken smått kännas. Ändå
är länstrafiken till ca 2/3 skattefinansierad.


Hela tråden: