Stålmannen och skjutning i Södertälje - tidtabell från 1963. (Tidtabeller)

av Leif B, Sunday, September 16, 2018, 09:59 (2042 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I en tidigare diskussion var det någon som tvivlade på att det funnits ett tåg med namnet "Stålmannen". Nu hittade jag [link=https://ekeving.se/hi/SJdok/tdt/B_163_24ts.pdf]några blad från en SJ tjänstetidtabell [/link] där man kan se tider bland annat för snabbpersontågen Stålmannen och Bergsmannen.


Gick dessa med TGOJ-motorvagnar och fortsatte nånstans som inte finns i denna tdt-bok?

Ja, de gick med [msg=161352]TGOJ Yoa104[/msg]. Mer om [msg=172500]Bergsmannen och Stålmannen[/msg].

Färgbild med [link=http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1024357]Bergsmannen på Cst[/link].

Men vad gick i så fall 869Y med och vart tog den vägen efter Järna?

Troligt är väl Yoa6 eller Yoa7. Sådana gick ju (bl a) Södertälje - Nyköping - Norrköping, så tänkbart är att tågsättet fortsatte (under annat tågnummer och/eller i en annan tidtabellsbok) mot Nyköping. Kanske mer troligt är att man behövde ett lokaltåg till Södertälje - Järna vid den tiden och utnyttjade en Yoa6/7 som fanns tillgänglig i Södertälje då.

En sak jag inte förstår är "Pt2" i rubriken på de två första sidorna. Pt brukade betyda persontåg, men vad står tvåan för?


Även 1, 2 förekommer. Kan det vara olika tidtabellsperioder?

Anmärkningen att tåget skjutes Södertälje S - Södertälje C verkar egendomlig för de tåg som har "X" efter numret, alltså elektromotorvagnståg (Xoa6, senare X6 antar jag). Menar man att föraren körde från bakre hytten (och biträdet, som skulle finnas på just denna korta sträcka, höll utkik från främre hytten)? Att loktåg sköts i ena riktningen mellan dessa två stationer är däremot välkänt.


På en motorvagn verkar det väl mer rimligt att biträdet körde från andra hytten i så fall? Men tabellhuvudet verkar ju vara gemensamt för flera tåg med olika sammansättning, så det kanske inte ska läsas bokstavligt för vart och ett av tågen.

Den senare teorin ansluter jag mig till. Att göra det nya årets tdt-bok är ju mycket att kopiera förra årets - och ändra på det som ska ändras. Att då glömma att "flytta ut" kommentaren om skjutning till de tåg som var lokdragna i stället för att som hittills "klumpa ihop" kommentaren i sidhuvudet verkar högst mänskligt, tycker jag. Men jag kan också föreställa mig att det fanns lokförare som inte ansåg att det ingick i deras arbetsuppgifter att gå längs plattformen i Södertälje Södra, utan att det var Tbfh som skulle hålla uppsikt på den sträckan.

Biträdet tror jag hade till uppgift att hålla uppsikt bakåt (från loket) för att kunna se Tbfh:s handsignaler när föraren inte kunde se dem i kurvor. Om man av gammal vana och enligt avtal gjorde så även med Xoa6, vet jag inte.


Hela tråden: