LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Friday, September 21, 2018, 15:18 (2042 dagar sedan) @ Tore Blom

Den första initiala maskinen som diskuteras här är ju en av de två Thomsons road locos som importerades och som även mycket riktigt ställdes ut i Göteborg 1871 Om jag bara komme ihåg hur man gjorde kunde jag lagt ut en bild på den från utställningen finns ett foto. De verkade dels vid Dannemora tror jag det var och Höganäs. Bruket på allmänna vägar rönte motstånd och så vet jag inte mer?,...... Den andra som diskuteras är således Tuxfords Road loco från 1861, inköpt av Uddeholmsbolaget. misslyckade provkörningar sedan drivkälla för kolkran, avställdes 1926 och överförd till museala avdelningen vid Uddeholm. Tuxforden är världens äldsta bevarade självgående lokomobil. (Cugnots ångvagn, Steam sapper, oräknad) Vid filminspelningen skövs, puttades den fram av tre man och rullades i nerförslut. En dummy fyr i eldstaden ger rök. Delar av maskineriet monterades enl utsago vid detta tillfälle bort och har sedan förkommit. Den är även ombyggd från sin tid som road loco till ångkransmotor. verkar annars vara i fint skick. Världsunik. Fanns även vid Haddebo en annan typ, och så har vi Trögelin med flera. Osv osv.

Ja, det blev ett antal träffar på "landsvägslokomotiv*" i Kungliga Bibliotekets digitaliserade dagstidningar. Haddebo hade uppenbarligen två stycken enligt annonserna i samband med konkursauktionen 1887. Dannemora och Billesholm nämns här.

Det dök upp ett par träffar på nätet, bl.a. Munkedal och Älvsbacka.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: