LANDSVÄGS-ÅNGVAGNAR (Järnväg allmänt)

av Tore Blom, Sunday, September 23, 2018, 22:59 (2013 dagar sedan) @ Ola Almquist

Maskinerna vid Haddebo finns på foto på båda, den ena var nog relaterad till Eds bruk, och därtill till Munkedal. Månne det vara så att en av dem hamnade i Värmland efter auktionen på Haddebo. Antalet har nog varit ganska begränsat men flyttats lite över tid. Sedan har vi den mest anonyma av dem alla, den som förfärdigades vid Delarö?
Den har jag aldrig nåtts av någon bild på eller ens skiss eller teckning som skulle kunna ge en vink om hur den såg ut. Likaså skulle jag gärna få klarhet i hur den såg ut som skall ha tillverkats av Trollhättans Mekaniska verkstad.
I mångt och mycket en definitionsfråga detta. Självgående lokomobiler var de så klart men dessa maskiner var ju verkligen tillverkade för att dra saker efter sig vilket gav dem benämningen på engelska "road Locomotive" vilket de generella självgångarna (Traction engines) inte var. En annan version var då Ångvältarna som hade sin uppgift men i grunden en annan renodlad version av Traction engine, när man inte hade combi versionen definierad som "Convertible" där man kunde alternera mellan lokomobil och vält. Naturligtvis Ploughing engines avsedda för att plöja med och där var även steam tractors, General purpose, och senare även de glamourösa Showmans engines. De senare helt klart road locos i lyxversion. Alla dessa olika engelska klassificeringar rymdes inom våra förenklade beteckningar, som Landsvägslokomotiv, Ploglokomobil eller ibland plog-lokomotiv och ångvält. Självgående lokomobiler avsedda för drift av tröskverk och sågverk tillhör i vårt svenska sammanhang en senare tid, en tid när landsvägslokomotiven spelat ut sin roll.


Hela tråden: