Bom eller grind (Signaler/säkerhet)

av Ola Almquist, Tuesday, September 25, 2018, 23:55 (2001 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Nu får åtminstone jag problem med nomenklaturen. Jag skulle kalla det för bom men det kanske finns någon järnvägsreglementerad definition av skillnaden mellan bom och grind.

I vilket fall så ser det ut att vara den typ av bom som man vrider runt en vertikal axel. Själva bommen (den långa slanan) hör sig alltså aldrig vertikalt utan bara horisontellt. Jag tycker det framgår av snedsträvan mellan bommen och bomstativets rot.

Tyvärr har SJ inte varit helt konsekvent med terminologin. Det visade vägskyddet kallas i skånska linjeböcker för "svängbommar" och i uppsvenska dito för "grindar". Eventuellt med tillägget "bevakade" till skillnad från ägovägsgrindar. Den skånska termen används här inte
alls.

En annan sak som jag har noterat att om man i folkräkningarna som är sökbara på [link= Riksarkivets sida]https://sok.riksarkivet.se/fritext[/link] söker på "vägvakt" får man bara 15 träffar från 1880 till 1910, samtliga i Malmöhus län. 1930 är det fler. "Grindvakt*" ger många träffar i hela landet. Det finns även några bomvakter men en del av dessa är feltolkade banvakter. Vad var den officiella titeln? Vid SJ förekom vägvakter i sen tid men hur var det tidigare och på privatbanorna?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: