Profil (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Friday, September 28, 2018, 00:01 (1999 dagar sedan) @ Olof W

Hej!

Den aktuella övergången fanns i Kungsängen Uppsala. Trafiken på banorna växlades av SJ vad jag förstår även om en smalspårsskena fanns på ett av spåren som hade använts av Upsala Lenna jvg.

Är det en fyrkantig profil på bommen eller rund?

Se foto från 1949

https://tabulate-department.000webhostapp.com/


Sannolikheten för det ena eller det andra beror på materialet. Om den är gjord utav trä är den troligen fyrkantig, om den är gjord av stål är den troligen rund.

Nja... Var det inte så, att från början gjordes fällbommarna av en granstock? Rund alltså, och lagom avsmalnande.


Jo det verkar rimligt.

Någon annan får fundera på vad man använde 1949 i Uppsala.

/Olof

Bilden är så suddig att det egentligen vore brottsligt att uttala sig om den överhuvudtaget, men jag tycker att det ser ut som att bommen är rund och något böjd, vilket med tanke på den tjocka dimensionen borde tala för att den är av trä.

Fyrkantiga bommar vet jag inte varför man skulle hålla på med på den tiden, det var väl först när man började göra dem av plank som det blev aktuellt?


Hela tråden: