Tåget Alfred Nobel igen. (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Friday, September 28, 2018, 02:48 (2009 dagar sedan) @ S-O Johansson

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

Beste hilsen Henrik B

Det var inget uppehåll annonserat för resandeutbyte på Hovedbangården men oftast stannade man på Köpenhamn H för personalbyte. Jag har själv vaknat till någon gång när vi stod på Hovedbangården.
Sen för det där med tågfärjor kan man ju undra var danskarna, med så mycket tågfärjor, aldrig lärde sig ta hänsyn till resenärerna. För även om det var nattåg så skulle man blåsa i visselpipor, hojta till varandra och skramla med kedjor så mycket som möjligt. Gällde även på Korsör-Nyborg och Gedser-Warnemünde.


Jag åkte också några gånger med Alfred Nobel och någon gång fick jag för mig att man använde något förbigångsspår för godståg i utkanten av Köpenhamn. Jag kan ha fel eftersom jag inte är hemma på hur spåren går förbi Köpenhamn.
Men jag antar att när godstrafiken färjades via Helsingör så gick inte godstågen via Köpenhamn H eller?
I Hamburg gick man också någon alternativ väg in till Hauptbahnhof någon gång. Ingen längre sträcka men jag tyckte att jag inte kände igen mig. Även där kanske det går/gick att kör alternativa vägar efter behov.

Tillägg till ovan. Oslodelen gick den in på Göteborg C? Har ett minne av att förarbyte skedde i Lärje och att man gick direkt från Västkustbanan till BJ.
Jag vet att man var tvungen att vara i rätt tågdel innan färjan lade till i Helsingborg eftersom varje tågdel växlades av var för sig med låsta dörrar till sitt avgångsspår. Var med om två tillfällen med problem. En gång var det en man som blev för intresserad av en tjej. Oturligt för honom så var hon i rätt del till Stockholm medan han skulle till Oslo. Blev lite kalabalik innan någon i personalen förbarmade sig över honom. En annan gång var det ett par som prombt fått för sig att de skulle kunna stiga av i Halmstad och åka som "däckspassagerare" dit. Inte heller det gick.

Det stämmer nog att AN ibland gått utanför Hovedbangården, då delvis på S-banespår och delvis på särskilt godsspår,det var ju inte annonserat något uppehåll så man hade lite valfrihet. Men jag vet att jag vaknat till och tittat ut motben helt tom banhall på Hovedbangården. Samma sak med godstågen från Helsingör men när man lade om godset till. Helsingborg-Frihavnen fanns väl egentligen bara vägen över Hovedbangården.


Hela tråden: