Hur skulle det se ut utan beredskapsloken? (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo @, Tuesday, February 12, 2008, 02:47 (5890 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vet inte. Fråga nån. ;-)


Ibland blir det lite väl ödesmättat. Det görs saker. Inte bara E och B-lok så långt ögat når. Revisioner är förresten föråldrat... skulle vilja säga att SPLIT slagit igenom även i gam-branschen, bara det att det ännu är okommenterat.

Litterafientlig smalspårsnarcissism har kommit till vägs ände! Lite retrospektiv tack. Uppenbarligen finns det en mycket utbredd kunskapslucka om vilka jobb som gjorts på spårvidder över 1434 de senaste 30 åren. Så långt tycker jag inte att glappet är till banorna, även om de mest avancerade och koncentrerade insatserna för all del har gjorts på små bolagslok.
Dessutom jobbar många "normala" även med de vita kolen, så vi har en resursfördelningsfråga också. Vilket inte betyder undergång för högre ångbokstäver i alfabetet. Om man ser sig omkring.

Det är väl klart att många normalspåriga föreningar gör goda arbetsinsatser. Inte minst inom vid MRO-banorna. Här kan ju nämnas Skånska Järnvägar som ett bra exempel på idogt ångloksarbete. Tyvärr har man haft rejäl otur med ett av sina stora renoveringar av sina driftånglok (SJ S1 1914) men det fixar sig nog till slut får vi hoppas.
Ett annat gott exempel är väl NBVJ och det nyrenoverade ångloket SWB 16.
Det finns säkert fler stora goda arbetsinsatser i landet vad gäller normalspåriga ånglok.

Men tyvärr är det också många normalspåriga jvg-föreningar som idag endast har sina beredslapslok (B, E, E2)som enda driftsångloksresurs och kanske knappt det...Detta trots att man i några föreningar har riktiga godbitar i sina samlingar som med lite arbete skulle kunna driftsättas relativt (se tubbyte) enkelt.

Som sagt tror jag iallafall att det finns en risk för att flera normalspårsföreningar i en framtid inte klarar av att hålla sig med ånglok. Framför allt när större mer kostnads/kompetenskrävande jobb som i framtiden måste till. Tyvärr är detta med ånglokskompetens en allt större bristvara i den ideélla jvg-branschen enligt min mening.
Jag hoppas innerligt att jag har fel i mina dystra framtidsvisioner, men som det på många ställen ser ut idag är jag orolig...
//Mvh Per-Åke L


Hela tråden: