När började Ra och Rb gå på mellersta Norrland? (Järnväg allmänt)

av Oskar F, Sunday, September 30, 2018, 10:37 (2007 dagar sedan) @ Sven Bårström

Ra-loken gick i expresståget Ostkusten mellan Härnösand och Stockholm (tåg 55 och 56/66) ganska tidigt. Det bör ha varit när alla tio loken levererats, alltså 1961 eller 1962.
I samband med den stora tidtabellsreformen 1968 sattes Ra-lok in i fler tåg på Ostkustbanan. Det gällde tågen 96 - 261 och 262 - 95 Stockholm - Sundsvall - Mjölby och åter och också fortsättningsvis i Ostkusten, som efter 1965 hade numren 97/98.

Bra, då vet vi att enstaka tåg har haft Ra på Ostkustbanan under nästan hela 1960-talet.

Det året hade man fått ett ganska stort antal Rc1 och Rc2 i trafik. Dessa gick då bl a i expresstågen på Västra och Södra stambanorna.

Jag antar att du syftar på 1968. Vid tidtabellsskiftet i maj det året fanns högst 20 Rc(1) under förutsättning att alla levererats, varav ett eller flera lok åtminstone tidvis var uppbundna i prov för att bemästra signalstörningar. Man utökade också expresstågstrafiken i tidtabellsreformen 1968 vilket ökade behovet av lok för sth 130 km/h. Rc2 kom först 1969. Det verkar därför inte troligt att någon större omflyttning av Ra och Rb gjordes förrän flera Rc2-lok levererats. 1970?

I ett inlägg sägs att Ra har gått på Västkustbanan i något expresståg. Det har jag inget minne av; däremot att alla expresstågen där fr o m tdt 166 (tror jag) och några år framåt gick med X0a5 eller möjligen ibland med X0a8.
Sven B

Tre expresstågspar på Västkustbanan gick med Xoa5 från våren 1967 (Nordens Järnvägar 1968, s. 27).

Kan också tillägga att Rb-loken omstationerades från Hagalund till Ånge någon gång runt 1970 (nämns i Nordens Järnvägar 1972 men inte exakt vilket år), vilket bör ha varit i samband med att de började trafikera Mellannorrland mer frekvent.


Hela tråden: