När började Ra och Rb gå på mellersta Norrland? (Järnväg allmänt)

av Oskar F, Sunday, September 30, 2018, 14:38 (2028 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det finns lite mer att säga om det här.
Till att börja med gick det också ett Ra i expresståget "Jämten", (tågen 81 och 82) Östersund - Bollnäs - Stockholm från början av 60-talet. Man hade då alltså Ra i tågen 85, 86/60 (Stockholmaren) och 89/59, 90 (Göteborgaren) Stockholm - Göteborg, i tågen 15, 16 (Öresundspilen) och 45, 46 (Skåningen) Stockholm - Malmö, i tågen 55, 56/66 (Ostkusten) Härnösand - Stockholm och i tågen 81, 82 (Jämten) Östersund - Stockholm. Det innebär ett nettobehov av sex lok. Var gick de övriga vid den tiden?

Kan det vara den dubblerade Öresundspilen respektive Skåningen där dessa två "saknade" Ra-lok gick före 1966? I Sveriges kommunikationer 10/1965 (tdt 165) går Öresundspilen (med dåtidens tågnummer X2/X4) med vagnar från såväl Malmö som Köpenhamn över Hälsingborg. O, To, F och vardag före helgdag gick såväl X2 som X4 med 10 minuters lucka mot Stockholm, övriga dagar som enbart X4 med direktvagnar från båda destinationerna. Med Skåningen (X7) respektive Skåningen direkt (X9) på sydgång från Stockholm med 25 minuters lucka på eftermiddagen (samma gångdagar) gick dock inga direktvagnar till Köpenhamn utan båda grenarna gick till Malmö.

I och med tdt 166 började den stora reformationen av tågtrafikupplägget i Sverige. Då började expresstågen 55, 56 och 57, 58 (nya nummer efter nummerreformen 1965) gå mellan Stockholm och Oslo. En tid, troligen från början, hade dessa tåg Ra-lok.

Det finns en bild på Ra med expresståg i Arvika i juli 1966 (Foto: Björn Malmer) publicerad i boken "Nordvästra stambanan" (Forsaeus, 2012). Samma källa anger också att Ra-loken försvann från Stockholm-Oslo 1973 (ersattes då av F-lok).

Det året gick trafiken som tidigare på de andra linjerna, vilket 1966 alltså sysselsatte åtta Ra-lok, vilket väl verkar ett ganska rimligt utnyttjande. Men var gick dessa två Ra-lok före 1966?

I tdt 167 kom det nya upplägget på bl a Stockholm - Göteborg och Göteborg - Malmö; från tdt 168 på resten av nätet med Stockholm - Malmö och Norrlandslinjerna som viktigaste ingrediens. Då ökade Ra-trafiken bl a på Ostkustbanan och Rb-trafiken mot Ånge och Östersund.
Sven B

Från 1968 (tdt 168) insattes på Ostkustbanan X95/X96 (som ersatte S971/S972) och S261/S262 (Ostkustbanan 1927-1977; Palén (red) SJK 24/1977). Expresstågen gick väl sannolikt med Ra, men snälltågen?

En annan sak jag funderar på är vilken axellast som tilläts på Ostkustbanan vid tillfället. Under 1950-talet tilläts enbart 15 ton vilket var en anledning till att ombalanserade Da-lok skötte mycket av tågtjänsten efter elektrifieringen. Rälsbytet Gävle-Sundsvall från 34 kg/m till 43 kg/m färdigställdes 1959 (Palén (red.), 1977) varefter man sannolikt kunde höja axellasten (till 18 eller 20 ton?). Även Ra-loken har moderat axellast, medan Rb-loken har 18,5-19 tons axellast. Var det något problem på 1960-talet, på Ostkustbanan eller mot Östersund?


Hela tråden: