Ra med Jämten 81 via Ky eller Gä-U? (Järnväg allmänt)

av Staffan Eriksson, Wednesday, October 03, 2018, 00:33 (2004 dagar sedan) @ Hans Broman

Tidpunkten är antingen den 27 maj 1962 eller någon gång under närmast föregående tidtabellsperiod. Jag har letat i gamla juninummer av Sveriges Kommunikationer och finner att snälltågsparet 95/96 fortfarande gick via Krylbo i juninumret för 1961. I det numrets artikel om sommarens nyheter nämns inget om någon kommande förändring.

Men i juninumret för 1962 har 95/96 blivit expresståget "Jämten" via Gävle, och inte ett ord om den saken finns med i det numrets utförliga artikel om nyheterna för sommaren 1962. Därför funderar jag på om det kanske kan ha varit så att reformen genomfördes antingen vid vintertidtabellens start 1 september 1962 eller möjligen vid något datum under pågående vintertidtabell.

Jag kan förresten nämna att snälltågsparet 77/78, som förr gått Krylbo - Mjölby*, gick Bollnäs - Mjölby* och åter under tidtabellsperioden 162 (1962/63). Fr o m 26 maj 1963 ändrades det till att 77/78 gick Gävle - Mjölby* i stället.

* Brukade sommartid gå till/från Nässjö i stället för Mjölby.

Jag bodde i Ånge fram till juni -62. Då fanns ett tåg som måste ha gått från Stockholm på morgonen och gick till Östersund. Detta tåg hade Ra i nya målningen och ibland Rb. 1 sep -61 är ett mycket troligt datum.


Hela tråden: