Ra med Jämten 81 via Ky eller Gä-U? (Järnväg allmänt)

av Staffan Eriksson, Wednesday, October 03, 2018, 23:16 (2030 dagar sedan) @ Sven Bårström

Nu är det motiverat med invändningar!
Max Goldschmidt har gediget redovisat Ra-lokens omlopp i början.
De Ra-lok som passerade Ånge från hösten 1961 gick i tågen 95 - 96 "Jämten" från Östersund på morgonen och åter på kvällen. De tågen gick över Ockelbo - Gävle. Samtidigt gick tåg 92 på morgonen från Stockholm via Krylbo förbi Ånge vid 15.30-tiden till Storlien och tåg 91 i omvänd riktning förbi Ånge vid 14-tiden. De kan nog inte ha haft Ra-lok, annat än möjligen vid enstaka tillfällen.
Man kan ju samtidigt nämna att restiden för de nya expresstågen 95 och 96 var ca sju timmar mellan Östersund och Stockholm; två timmar kortare än de snälltåg 95 och 96 som var deras föregångare.
Jag tror att man redan i länken visat på att expresstågen 95 och 96 hade direktvagnar Östersund - Malmö, som inledningsvis gick i snälltågen 765, 766 söder om Bollnäs och senare söder om Gävle.
Rb-loken, som levererades 1962 gick nog inledningsvis planmässigt bara på sträckan Stockholm - Göteborg. I denna länk sägs att de fanns, åtminstone tillfälligt, i Storlien 1965.
Sven B

Jag kan ha fel om tiden när tåget gick, det var som skrivet antagligen "Jämten". Men jag är helt säker på att första gången jag såg ett Rb var i detta tåg och det måste ha varit före jun -62 och jag vet att det hände mer än en gång. Det kanske fattades Ra just dom gångerna. Jag bodde nära utfarten mot Bräcke och hade tågen på nära håll.


Hela tråden: