Xoa5 i multipel på OKB (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, October 04, 2018, 20:46 (2024 dagar sedan) @ Leif B

Det förefaller som om kopplen med tiden har bytts ut mot vanliga fast monterade i koppelkroken. Det är ganska naturligt, eftersom tågsätten mer och mer kom att gå kopplade, både X0a5 och X0a8 och dessa i kombination. Så visst har båda lösningarna funnits. Vagnarna byggdes ju om ganska påtagligt med bl a ny inredning på 60- eller början av 70-talet.
I sammanhanget funderar man på om tågen varit multipelkopplingsbara från början. I fronten - också på de tidiga bilderna - finns luckor som kan ha dolt kontakterna för multipelkabeln.
Sven B


På den här - tidiga - bilden finns två kontakter mellan koppelkroken och ena bufferten. Multkontakter? Värmekabel (varför?)? Något annat?

Menar du den här bilden?

Det är luftanslutningar. Av någon anledning saknas kikarna och slangarna, men det är i alla fall huvudledning på båda sidorna och något annat (högtrycksledning?) på endast ena sidan. Jfr denna bild.

Däremot finns det väl tågvärmeanslutning under ena bufferten (den vänstra, sett från utsidan)?

Luckorna skulle ju kunna varit till sandboxar?

/funderar
Leif

På något sätt känns det logiskt att Xoa5 skulle vara levererad med en multipelfunktion som kanske inte fungerade så bra i praktiken. (Varför skulle annars den tredje luftkopplingen finnas?) Men det verkar lite överdrivet med två luckor för detta, så jag är mer inne på din hypotes att det är till någonting annat!


Hela tråden: