Bergslagen - Värmland 1974 del 1 (TGOJ Bt) (Järnväg allmänt)

av WS, Tuesday, October 09, 2018, 22:04 (1987 dagar sedan) @ Leif B

När Bt-loken blev övertaliga så försökte TGOJ att sälja loken, men inga intressenter visade sig, då togs ett snabbt beslut att skrota alla loken utom ett som hade skänkts till GBBJ.

Tack. Då fanns väl i princip bara SJ och möjligen NSB
som kunde varit intressenter. Vilket år skrotades loken?

Om vi leker med tanken att loken hade överlevt privatiseringen:
Hade loken på 90-talet/00-talet varit lämpliga för de bolag som
då drev tågtrafik? Typ Tågåkeriet, TGOJ-Trafik och Hector. /WS/


Det var ju när SJ tog över TGOJ kring 1990 som Bt försvann. På TGOJ var ju Bt-loken en standardmaskin (den vanligaste loktypen!), medan på SJ blev det en liten udda lokserie. Även "standardloket" Da försvann ju vid ungefär samma tid. Rent allmänt så är ju lågkonjunkturer farliga tider för godstågslok som börjar komma till åren .... Vill minnas att en bra bit över hälften av SJ:s växellok och lokomotorer försvann vid ungefär samma tid, vilket visar vilken dels minskning men också dels omstrukturering av godstrafiken som skedde vid den tiden. För persontågslok började en sth på bara 105 km/h bli ett hinder.

På Wikipedia anges dessutom som skäl att [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Bt_(lok)]skrota Bt att få loss reservdelar till Ma[/link]. Ma, med sin större dragkraft, var ju betydligt värdefullare lok än Bt. Trots det [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Ma_(lok)]kan man undra om Ma-loken hade överlevt så länge som de faktiskt gjorde[/link] om inte SJ skapat TGOJ Trafik som något slags intern konkurrent med Ma-loken som tillgång.


Tack Leif B och -RB- /WS/


Hela tråden: