U-tavlor med axlar och med meter (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Wednesday, October 10, 2018, 08:14 (1987 dagar sedan) @ Martin Långström

[i]Överkurs[/i]: Från 1987 började man med att ange tåglängd i meter på U-tavlor, i stället för i axlar. Tavlorna med meter skulle alltid ha tre siffror, medan tavlor med axlar ju hade två siffror. Tavlor med [b]meterangivelse[/b] fanns "tillåtna" i säo fram till 2009, men de torde ha försvunnit långt dessförinnan.
/up


Om du menar U-tavlor med axelavgivelse så finns det kvar. Just nu kommer jag bara på Abisko Turist där det finns ganska moderna tavlor med t ex 20 på. Jag tror det finns på någon mer plats utmed malmbanan.

Runda U-tavlor finns i Vretstorp men man kan nog inte påstå att de är giltiga!
Lindman


I Skinnskatteberg så finns det kvar U-tavla med axelangivelse.

I Gällivare från finns det en blå U-tavla med meterangivelse men med bara två siffror, den säger 75.

Javisst, Magnus Lindman, jag menar att tavlor med [i]axelangivelse[/i] fanns med i trafikreglerna (säo) fram till 2009. Tanke- och/eller skrivfel av mig.

Att sådana (fyrkantiga) tavlor fortfarande sitter uppe på platser där resandetåg har uppehåll för trafikutbyte kan ju kanske utgöra problem. Bör felanmälas.

Däremot är det väl inte längre något problem att U-tavlor med meterangivelse har bara två siffror, som den i Gällivare som Martin Långström skriver om. Orsaken till att tre siffror alltid ursprungligen användes, t.ex. '050' var ju att man skulle förstå att det var 50 m det handlade om, inte 50 axlar, och det motivet finns ju inte längre eftersom U-tavlor med axelangivelse inte "finns" (inte ska finnas) kvar.
/up


Hela tråden: