NKlJ elmatning (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 11, 2018, 20:19 (2023 dagar sedan) @ Per Wirback

Man gick ju över till samma som SJ.....


Jag vill minnas att det skedde i samband med att Uddeholmskoncernens kraftverksrörelse slutförde bytet från 25 till 50 Hz i hela det gemensamma kraftnätet och kraftstationer. Därefter fanns det ingen 25Hz att tillgå för järnvägsdriften.
Man installerade samtidigt en omformare 50 till 16 2/3 Hz i Hagfors som matade de norra delarna av järnvägen.

/Per

Det finns uppgifter om att NKlJ redan när man elektrifierade i början av 1920-talet hade planer för att på sikt gå över till samma frekvens som SJ, men eftersom 25 Hz också fungerade bra för järnvägsdrift och fanns tillgänglig använde man tills vidare den frekvensen. Att bytet till 16 2/3 Hz skedde 1947 hade säkert samband med att de kraftnät i olika delar av landet som hade 25 Hz (eller i Jämtland 60 Hz) successivt gick över till 50 Hz, men också att NKlJ hade beslutat att bygga om sin bana till normalspår och även beställt Hg-lok av samma typ som vid SJ. Sedan stoppades breddningen, men frekvensbytet fullföljdes.


Hela tråden: