Folktomt... (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Friday, October 12, 2018, 21:26 (1994 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Stort tack för alla fina bilder. En kulturgärning, verkligen.
Man slås av hur otroligt folktomt det är på bilderna, samtidigt som det kryllar av tåg. Att många banor försvann ungefär då känns föga förvånande.


Nu var det en inte alldeles ovanlig ansträngning (som inläggsförfattaren själv nämner i en tidigare del) att få så litet folk framför tågen som möjligt på foton, så där kan den ambitionen göra folktomheten aningen missvisande, även fast resandet förvisso gått ned under mer än ett decennium (och lågprissatsningens renässans under Bengt Furbäck ännu låg fem år framåt i tiden).

(Sedan lades faktiskt inga SJ-linjers persontrafik ned alls mellan 1972 och 1979, så just 70-talet var ett årtionde med ganska få nedläggelser jämfört med 60- och 80-talen, men det är en annan diskussion.)

Jo, men många av tågen i bildserierna är ju ganska små. "Vi ska resa vidare med 4101 Hallsberg - Karlstad bestående av Du 162, WL12 3819, AB7R 4448 samt FV1 25788." Det är inte många sittplatser. Jag räknade för några år sedan igenom antalet tåg på några linjer, bl a Malmö-Ystad och Malmö-Helsingborg (inte helt jämförbart) tidigt 70-tal mot nutid, och konstaterade att det går ungefär lika många tåg i maxtimmen nu som per dygn då. Om någon räknar på totala antalet sittplatser är nog skillnaden ännu större. Det är verkligen en annan tid på många linjer mot då, fast på väldigt olika sätt i t ex Bengtsfors och Karungi jämfört med Skurup och Stenungsund.


Hela tråden: