Signalering vid följtåg (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Saturday, October 20, 2018, 09:56 (2008 dagar sedan) @ Anders_W

På den tiden då följtåg användes var man tvungna att visa för både stations- och banpersonal att ytterligare tåg i samma körriktning var att vänta, resp. att detta var det sista tåget i konvojen.

Använde man någon särskild markering i tågets fram- resp. bakände för att göra detta?...

Något sådant förekom i gamla dagars USA. Vars grundläggande Säo-tänk var ett slags "förbättrad § 100". Tåg 001 kunde uppdelas i 1st, 2nd och t o m 3rd 001, framförda på siktavstånd. "Deltågen" behövde inte nödvändigtvis ha identiska möten: Tågledaren kunde vid behov orderge
tåg 004: "Meet 2nd no 001 at X". Kanske då tillägga "Engine 888". Loknumren
kunde alltså ibland användas för tågmöteskontroll. De målades därför stora.

I ett känt exempel förde 1st (och ev 2nd) 001 grön + vit följtågsflagg på lokets rökskåp. Sista
sektionen förde två vita flaggor. Nattetid samma lyktsken.

Följtågssystemet medverkar i någon av filmversionerna av "Den stora lokomotivjakten".
"Rebelltågets" folk vill köra iväg efter tågmöte men hejdas av någon: "Ser ni inte att 003 visar följtågssignal? Det framförs idag i två sektioner. Har ni inte läst tågledarorder 777?".
"Rebellen" återvänder besviken till sin grupp: "Fiendens extratåg blockerar linjen".


Hela tråden: