Signalering vid följtåg. USA (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, lördag, oktober 20, 2018, 14:44 (394 dagar sedan) @ Leif B

....Vita flaggor[/link] markerade extratåg ("Extras" ) som per definition inte hade någon tidtabell, utan själv fick se till att hålla sig ur vägen för alla tåg med tidtabell genom att gå undan på sidospår ("take siding" ) på någon lämplig station. Det var tågbefälhavarens ("the conductor" ) uppgift att avgöra när det var dags att hålla sig ur vägen och se till att alla växlar för huvudspåret låg rätt för det mötande eller förbigående tåget....

Tack för rättelserna!
Räknade tågpersonalen marginaltid för snävt, kunde risker uppstå. I västernfilmen "Den onde, den gode, den fule" visas ett "§ 100-möte" som är hårsmånen från en flankkollision. Givetvis är sekvensen trickfilmad.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum