Signalering vid följtåg. Samtidig infart? (Signaler/säkerhet)

av Harald, Saturday, October 20, 2018, 21:41 (2004 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det handlar nog inte så mycket om Långedragslinjen eftersom den 1924 var dubbelspårig åtminstone till Långedrag. Det handlar nog mera om Mölndalslinjen. F.ö. får man väl hålla med Leif om att det är otydligt formulerat. Jag tolkar det så att den som kom först till mötesspåret skulle stanna före infartsväxeln och vänta till den mötande vagnen hade ankommit.


Jaha, men om det inte var något möte då? Men okej, det klarnar kanske om man får se "tidtabellboken". Men jag tycker ändå mest att det ser ut som en lite halvgenomtänkt "det ordnar sig-bestämmelse".

Det fanns förmodligen en rutin som lärdes ut under utbildningen, men man har inte riktigt lyckats att beskriva den skriftligt.

I 1940 års föreskrifter är den delen av enkelspårsföreskrifterna borttagen, men då var det bara Änggårdslinjen som fortfarande var enkelspårig.


Hade den några mötesspår då?

Ja, det fanns ett mötesspår vid Annedalskyrkan och linjen trafikerades vissa tider med två vagnar. Det nog t.o.m. tänkas att man körde följetåg vid besökstid på Sahlgrenska. Det fanns inget rundgångssppår där så man kunde inte köra med släpvagnar.


Hela tråden: