Märklig signal i Lilleskog (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Sunday, October 21, 2018, 10:06 (1986 dagar sedan) @ Jan Frelin

[img=left]http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/28/Lilleskog1web.jpg[/img]

Bilden visar en märklig ljussignal på Lilleskogs station, som jag tror ersatte en T-semafor, och i princip hade samma signalbilder.

Ja, det var märkligt. Men det verkar faktiskt som om signalmästaren har gjort det absolut enklast möjliga när det av någon anledning var nödvändigt att ersätta en gammal T-semafor vid stationshuset.

Jag gissar att det finns växel/växlar till sidospår bakom fotografens rygg och förutsätter att det är bra sikt på signalen från det hållet.

Ur 1936 års säo för EJ, § 72:1: "Visas mot tåg stopp [från huvudsignal] - - -, skall tåget stanna före ankomsten till signalen. Vid infart till station eller lastplats skall dock, om infartssignalen är uppställd innanför - - - yttersta växeln, tåget stanna omkring 100 m utanför denna växel."

Jag har hittills förutsatt att 'infartssignalen' som nämns i andra meningen utgörs av en semafor eller skivsignal, och inte av huvudljussignal. Mekaniska signaler placerades ju ofta innanför stationsgränsen (ofta en T-semafor mitt för stationshuset) för att det därmed blev enklare att manövrera signalen. Något sådant skäl torde ju inte finnas för ljussignaler. Men, man lär sig alltid något nytt.

Vet någon när detta foto är taget?
/up


Hela tråden: