Spårspärr på tågspår? (Fotografier/bildfrågor)

av daniel, Thursday, November 01, 2018, 14:10 (1965 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men Fagersta är inte ett Mjölby ställverk, utan ett annat, udda reläställverk som påminner om ett uppskalat Skruv/Björnlunda. Liknande ställverk fanns i Skåne, i Lund och Ystad (den i Ytstad finns ännu kvar, men byts väl nästa år?).

Jag hörde följande definition på ett ´Mjölby´: "Ett ´Skruv´ eller ´Björnlunda´, kommpletterat med växlingsvägar". Och då avsågs just Fagersta. Visst kan jag minnas fel.

Eller så har du fått en felaktig eller förenklad uppgift.

Fagersta har vad jag kan se i dokumentationen inte särskilda växlingsvägar, utan dvärgarna visar lodrät när huvudsignalen visar körbedked.
Fagersta har, som Skruv/Björnlunda endast börjanpunktslås och två spärrkopplade remanenta reläer som tågvägslås. L som drar i front när väg låses och U som drar i back när väg låses.

Mjölby har börjanpuntlås för växlingsvägar och både början- och slutpunktslås för tågvägar.

För växlingsvägar är det två neutrala reläer, Ld och Td. Ld är normalt draget och faller när väg ställs. Td är normalt fallet och drar när väg ställs.

Börjanpunktslås för tågvägar är Ls som drar i front när väg låses.

Slutpunktslåset för tågvägar heter I (infartsrelä) och det är ett normalt draget neutralt relä som faller när väg låses mot slutpunkten.

Som du ser är Fagersta nog ett "Skruv-ställverk med dvärgsignaler som kan visa snett höger" medans Mjölby är mer än ett "Björnlunda-ställverk med växlingsvägar'.


Hela tråden: