Signalering vid obevakad körning (Rättelse9 (Järnväg allmänt)
Detta är ett tillägg till T-semaforavsnittet.
Både DSB och NSB hade på sin tid särskilda signalbilder för obevakad station. Utöver den skriftliga ordergivningen: I tjänstetidtabellen eller, tillfälligt, på blankett.Vid DSB tändes då en tilläggsignal: Lamptriangel (3 st) på likadan bakgrundsskärm. Placerad på stationshusets spårsida. Triangeln var också tjänstetidtabellens generella symbol för att platsen kunde vara obevakad. Signalen slopades i 1975 års nya Säo, då hela avgångsproceduren gjordes om.
Jag glömde ett undantag: "Obevakad"-signalen (Triangelspets uppåt) lämnades kvar vid DSB-stationer utan utfartssignaler. Sådana fanns på vissa sidobanor. Under bevakad tid gav tkl där avgångstillstånd med signalstav: Stillahållen på tyskt maner och med inbyggd grön nattsignal. Tänd ´triangelsignal´ bekräftade att detta inte var att vänta (Privatbanorna använde inte alls signalen).
I dag finns inga obevakade stationer i Danmark. Banorna har olika typer av fjb eller "radiodirigeret trafikafvikling" ( = `§ 100 på radio´). Det senare på två DSB-trafikerade
och en bolagstrafikerad linje.