Dessa förkortningar (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, November 04, 2018, 10:08 (1972 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag kan inte se någon annan förklaring än att dessa generellt råkade vara lediga när litterasystemet konsekvent gjordes oberoende av fordonskategori under andra halvan av 1940-talet. Tidigare användes en kortare tid m och r samt a och b för att ange annan spårvidd än 1435 mm. För 1067 mm har använts a, r och t samt för 891 b, m och p under olika tidsintervall.
Varför göra något enkelt när det finns så många underbara komplicerade lösningar till varje problem?

Men varför det blev p och t för spårvidden har jag absolut ingen aning om . Det fanns även tu för 1093 och det sägs att u ska tolkas som udda. För 1524 hade SJ inga fordon och de 600-mm lok som användes för byggnad fick aldrig någon beyeckning för spårvidd. Och inte blev det enklare i nutid med många tågoperatörer som uppenbarligen får littrera sina fordon i stort som de själva vill.
För vagnar blev det något enklare, A,B,C efter vagnsklass och så D för post, E för fångar och F för resgods. R för restaurang kan förstås men varför det utländska WL för sovvagn, S blev i stället konferens eller specialvagn.

”t” står för ”tiesextisju” och ”p” för ”pytteliten” :-)

Vagnslittera blev rätt tidigt europeiskt (någorlunda) standardiserade eftersom vagnar rätt snart började korsa gränser medan lok i stort sett höll sig på sin egen bana.


Hela tråden: