Det lilla R:et – följdfunderingar (Forumet)

av Arne, Sunday, November 04, 2018, 20:31 (1971 dagar sedan) @ danielb987

En möjlig förklaring är att webbläsaren kan vara för gammal för att stödja detta. Jag använder både Debian Linux och Windows 8.1 och har Firefox på båda datorerna. Men Debian Linux har en äldre version av Firefox. (Jag använder Debian testing för den som undrar).

Samma sak med Windows XP. Använder man Internet Explorer på Windows XP har man garanterat en gammal webbläsare som inte stödjer de senaste finesserna.

En annan möjlighet är som tidigare nämnts att ett antivirus-program tar bort det. Skälet är att reklambanners kan använda samma princip och det kan vara lite knepigt för antivirusprogrammet att avgöra om det är legitimt användningsområde eller oönskad reklam.

Ett alternativ är att jag ändrar designen på forumet och tar bort "R". Det är ganska enkelt att göra, men då får man problem nästa gång man ska uppgradera forumet. Så därför är det bäst att låta det vara som det är.

Mvh Daniel

Var kan man se vilken version av MLF som nu körs i forumet? Och kan man inte få en större visuell färgskillnad mellan olästa länkar och lästa? Som det nu verkar så är det ofta svårt att se skillnad på en läst länk (svart färg på rubriken) och en oläst (mörkare blå färgton). Detta gäller speciellt för de länkar som inte är trådstarternas inlägg (som är feta).

Och hur ska man egentligen tolka de röda pilar respektive röda fyrkanter vilka står främst i ett inlägg? Är det bara markeringar av nytillkomna inlägg och är de tidsbestämda? Jag har aldrig riktigt förstått funktionen hos de här rödmarkeringarna vare sig här i Järnvägshistoriska forumet eller för den skull i tidigare versioner av Postvagnen.

Min personliga åsikt om ®-markeringarna är att de inte tillför väsentlig ny info (är man inte registrerad kan man ju inte heller skriva i tråden) så de skapar enbart förvirring. Att det skulle vara ett problem med borttagna ® vid kommande uppgraderingar av programvaran väger IMHO lätt. Det är ju enbart ett logistikproblem för webbmäster! ;-)


Hela tråden: