Rälsbussnälltåg övre Norrland (Järnväg allmänt)

av Pelle Björkman, Tuesday, November 06, 2018, 10:31 (1970 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Serveringsutbudet varierar under åren.

1947 annonseras för tåg 1 måltidsuppehåll i Ajr 13.38-14.08. I Sum uppehåll en halvtimme men inget annonserat måltidsuppehåll
För tåg 2 endast Ajr med en halvtimmes uppehåll, ingen annonsering om måltid.

1948 Tåg 1 måltidsuppehåll annonserat i Ajr, Tåg 2 en halvtimmes uppehåll i Ajr, ingen annonsering.

1949 Tåg 1 annonserat måltidsuppehåll i Sum, Tåg 2 i Ajr

1950 Tåg 1 ambulerande Gv-Ajr, måltidsuppehåll i Sum, ambulerande Sum-Ös
Tåg 2 ambulerande Ös-Sum, m i Ajr, ambulerande Ajr-Gv

1951 Tåg 1 m i Sum, ambulerande Sum-Htg
Tåg 2 ambulerande Htg-Sum, m i Ajr

1952 Tåg 1 m i Ajr, ambulerande Sum-Ös
Tåg 2 ambulerande Ös-Sum, m i Ajr

1953 Tåg 1 ambulerande Sum-Ös
Tåg 2 ambulerande Ös-Sum

1954 Samma som 1953

Jag upptäckte en kuriositet som inte berör Tåg 1-2. År 1947 gick en sovvagn fr o m 30 juni Vns-Gv-Pj tåg 92 fr Vns Gv-Pj i Godståg 8521. På sydgång utgick vagnen fr Gv i tåg 91.

Enklare servering kunde kanske? ske i/på rälsbussen då den var försedd med pentry placerat i motoränden. Fö enligt uppgift även utrustad med radio.
Dessa totalt 4 anpassade rälsbussar, fö nr 600,601 (byggda 1947) och 661, 662 (byggda 1950) hade 29 sittplatser (vanlig Y01s 48 pl)i biosittning, dvs sluttande golv. Plats 1+2 satt ända framme hos föraren i jämnhöjd med ingångsdörren.
Uppehållet i Arvidsjaur kan kanske även ha nyttjats för att vända fordonen så att reseupplevelsen blev optimal


Hela tråden: