Vad har det här med järnvägshistoria att göra? (Historiskt material)

av Sven Bårström, Wednesday, November 14, 2018, 16:16 (1962 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jovisst var det så.
Det finns många exempel på liknande anpassningar. Gränsen mellan AC och BD län gick exempelvis nära Myrheden, där också gränsen gick mellan 10 och 11 bd. Tåglednings- och fjb-gränsen torde ha legat i Jörn. Gränsen mellan 9 och 10 bd på stambanan gick strax norr om Forsmo, medan länsgränsen går ganska nära Vännäs och Vännäs fjb-central inom 10 bd/dd styrde hela vägen mellan Långsele och Jörn.
När det gäller tåglednings- och fjbsammanhangen blev i allmänhet gränserna skilda från länsgränserna. Så även om man i 1963 års organisation försökte låta driftdistrikten ha gränser som någotsånär stämde med länsgränserna, måste man göra många entreprenadlösningar för att få en rimlig lösning för driften.
Däremot är jag osäker på hur man löste stationsorganisationen i dessa gränstrakter - i den mån det handlade om bemannade driftplatser och eventuell kommersiell verksamhet. Inom bd kunde man ofta vara mer följsam mot länsgränserna. Banan ligger ju där den ligger...
Sven B


Hela tråden: