Minns ni Länsbokstäverna(nostalgi). (Historiskt material)

av Anders Svensson, Wednesday, November 14, 2018, 17:35 (1989 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...

På SS/SL's bussar såg man till att de fyra sista siffrorna i registreringsnumret passade in i nummerserien för bussarna så att dessa också var inventarienummer där (4-siffriga). Gjorde man på samma sätt i t.ex Malmö & Göteborg och med SJ's landsvägsfordon? Sådant gick att göra på den tiden.

...

SJs landsvägsfordon använde inte registreringsnumren internt utan hade egna inventarienummer i en serie som hade intervall för olika fordonskategorier. Följande gällde i mitten av 1960-talet (fritt ur minnet):

1-3999 Landsvägsbussar
4000-4999 d:o, inköpta begagnade för högertrafik
6000-6999 Trafiklastbilar
7000-7999 Trafiksläpvagnar (?)
8000-8999 Bussläpvagnar
9000-9999 Busstrafikens tjänstebilar
11000-11999 Tjänstelastbilar (till järnväg)
12000-12999 Tjänstesläpvagnar (till järnväg)
13000-16999 Tjänste(person)bilar (till järnväg)

Det hände en del under årens lopp:
0001- Ny serie för högertrafikförberedda bussar, senare rena högertrafikbussar (i princip den serie som SJ Buss->Swebus->Nobina ännu har, men omstartad minst en gång...).
13000-13999 togs över för Tjänstesläpvagnar när dessa blev fler och de äldsta Tjänstebilarna försvunnit...

Det fanns också en del inkonsekvenser, som att vagnbjörnarnas dragbilar och släp var numrerade i tjänstefordonsserierna, även om man kan tycka att de egentligen var trafikfordon... //Anders, nummerserienörd


Hela tråden: