JTJ: Lok 8 i avskalat tillstånd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per Wirback, Friday, November 16, 2018, 16:30 (1986 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Problemet brukar vara att driva ut och sätta tillbaka motvevarna på drivaxeln eftersom de i regel är i vägen för dubben. Sist i Sverige att kunna det var nog Malmö HVST, har inte hört talas om att det blivit gjort i Sverige efter att de lade ner på 80-talet.


Thor från ULJ svarvades mycket riktigt på Hammarby någon gång på 80-talet, och även senare har Hammarby anlitas för diverse hjuljobb åt ULJ. Vill minnas att även NÖJ16 fick hjulen svaravde där för några år sen.

Hammarbys svarv är förhållandevis modern, och har tryckknappar för 1435 och 891, vilka ställer om svarven så att respektive hjulaxeltyp passar.
Svarven använder "matriser" med hjulpriofil som följs automtiskt, och det finns framtagna några olika som kan vara lämpliga på 891 axlar, bla Roslagsbanans.

Hammarby har ialfall tidigare även haft möjlighet att ringa om hjul.


Motvevar är ett problem, på Thor fick Hammarby pressa ur tapparna för att kunna svarva, och därefter pressa i dom igen.
Jag tror att Hammarby fortfarande har kapacitet för att pressa i och ur tappar.

/Per


Hela tråden: