Vem av er fick besöka restaurangvagnen som barn (Historiskt material)

av Donkeyman, Sunday, November 18, 2018, 16:20 (1984 dagar sedan) @ Arne

När jag åkte vanliga dagtåg minns jag förstås personalen från restaurangvagnen som gick runt i tågen med sin lilla gonggong och ropade ut de olika sittningarna. Man fick väl först boka plats när de gick runt och tog upp bordsreserveringar för de olika sittningarna? >

Mina minnen från 50- och 60-talet rör nattåg mot Norrland. Det vill säga "Nordpilen". Men ditt minne är riktigt även för detta. Nog så snart efter avgång gick det en "smörgåsnisse" och tog upp bokningar för matsalen. Om jag inte minns alldeles fel stod även denna "smörgåsnisse" på perrongen och skrev upp bokningar när de resande kom till tåget.

Så var det servering i flera "sittningar" för middag och samma sak för frukost på morningen. Det var "första frukost", "andra frukost" och så vidare som kungjordes när "smögåsnissen" gick igenom tåget med sin gong-gong och kungjorde: "Första frukost serveras"....

Hur det fungerade på dagtågen mot Göteborg, Malmö och så vidare har jag inte några som helst minnen av, främst beroende på att jag aldrig reste med dessa före vuxen ålder.


Hela tråden: