Film Stockholm Central 1920-tal – några observationer (Historiskt material)

av Arne, Tuesday, November 20, 2018, 21:27 (1955 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Detta var del 1 finns det någon del 2 ?


Ja det finns del 2. Men jag fixar inte så snygga länkar.
BJ
http://www.filmarkivet.se/movies/stockholms-central-1920-del-2/


Men den länken duger gott, tackar.
Och helt underbara dokument, förbluffad över hur många bilar det fanns. Och vilken trängsel, men det gick ju så många tåg .
Och vad var det för fint besök som så många kommit för att beskåda.
Man ser också att områdena runt Centralen hade annan kataktär , det syns industrier och skjul på Klarasjösidan och Köarakvarteren var väl,inte så eleganta. Centralen låg i absolut utkant av det ”fina” Stockholm som var Stureplan-Norrmalmstorg och därikring.


Mary Pickford och Douglas Fairbanks
är normalt
I filmen bland annat denna kända båt och båtfärd.

De här två svartvita stumfilmerna från 1924 var verkligen intressanta att se. Och de föranleder ett antal kommentarer. Att det var extra mycket folk ute på Centralplan när Mary "hela världens lilla fästmö" Pickford och Douglas Fairbanks Jr kom till Stockholm med tåg är kanske inte så märkligt. Det var ju fråga om dåtidens verkligt berömda Hollywoodstjärnor av en magnitud som dagens allra största megaskådisar!

Men att det verkligen kryllade av resande både ute och inne på Stockholm C även annars är intressant. Se bara på myllret vid resgodsinlämningen exempelvis. Man var uppenbarligen vid den här tiden inte alls rädd för nära kroppskontakt. Man trängdes på ett sätt som inte är det normala i dagens samhälle. Det påminde mer om hur det är i dagens Kina eller Japan i rusningstid på stationerna. Var man inte rädd för ficktjuvar anno domini 1924?

En annan lustighet var att biljettexpeditionen för resandetågen mot norra Sverige låg i södra änden av entréhallen medan kassan för sydgående tåg fanns på motsatta dvs. norra sidan av hallen. Rent logistiskt borde man ju ha resandeströmmarna åtskilda kan man tycka.

Att folk år 1924 var veritabla linslöss (alla med huvudbonad av något slag typ studentmössa) framgår tydligt av de här två filmdelarna. Var en filmkamera en sådan spännande nymodighet vid den här tiden att man inte kunde låta bli att se mot kameran även när man gjorde något annat som exempelvis tågmästaren i sin vita sommaruniform vilken stängde vagnsdörren före avgång utan att se på vad han gjorde?! Han stängde med högra handen bakom ryggen. ;-)


Hela tråden: