Hur skulle det se ut utan beredskapsloken? (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, February 12, 2008, 10:58 (5890 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Visst finns det en hävstång i beredskapsloken. Smalspåringarna har inte haft någon sådan på loksidan sedan 60-70-talet då föreningarna bildades, men det är inget skäl till att sjåpa sig tycker jag, som numera lätt blir ganska provocerad av denna litteradebatt.

Kolla på fältet innan E/B-vågen, visserligen var det mycket bolagslok m m från 70-talsavvecklingen som gällde då, men det var också så att den efterlysta diversifieringen också fanns. Många lok från 70-talsrensningarna hann få tunga reparationer innan E/B gjorde det ekonomiskt oförsvarbart att satsa på sådan sönderkörd mög.

En dag i en nära framtid är alla lok sönderkörd mög och då tror inte jag att 1435/BV ånga är slut för det.

De problem många 1435-föreningar har beror inte på bristande ånglokskompetens i första hand, så jag håller inte med om att tendenserna till nedgång beror på något sådant.

En del har lämnat ångan för elektron, kan man säga att en sådan fokusering är ett aktivt val mot ångdrift? Eller är det en aktion för något annat?

En sak är säker; Där näsdukar snyts fulla med snor, där blir ingenting gjort. Varför står ni själva och bultar på de förhatliga loktyperna i Herrljunga när ni har så fina S-lok ute på gården?

Inte tycker jag att B/E är förhatliga loktyper, tvärtom. Beredskapsloken är synnerligen bra lok enligt min mening.

Ja, jag tänkte att SvJvm´s Sa-lok skulle komma på tapten i en sådan här diskussion. Du har helt rätt vi (Jvmv Herrljunga)har tagit den lättaste vägen för att bygga upp något som kan vara till nytta för Sveriges Järnvägsmuseum.

Vi är nu inne på vårt tredje år med vår lilla verksamhet. Grunden och iden för Jvmv Herrljunga har varit att ta hand om några ånglok åt Sveriges Järnvägsmuseum och skydda/renovera dem inomhus i lokstallet. Ett av de bättre loken som under en tid stod under bar himmel i Gävle var SJ B 1038. Loket förtjänade enligt oss ett bättre öde. Sedemera driftsattes loket till Järnvägen 150 år i Gävle. Plats under tak var ett problem. Men när vi/SvJvm fick möjlighet att komma åt Herrljunga lokstall så tog vi chansen.

I samma veva ville man också skydda SJ E 902 (Grängesbergs malmbangård)mot fortsatt föfall. Även detta lok var i ett mycket bra skick. Sagt och gjort, loken transporterades till Herrljunga där de ställdes in under tak.
Även SJ E 902 har ångdriftsprovats och pannan är idag godkänt av Inspecta.
Detta lok transporterades ner till musseét i Ängelholm där loket i framtiden ska vara ett driftlok för deras verksamhet. Istället fick Herrljungagänget ångloket SJ B 1135. Även detta lok är i ett bra skick om man bortser från dåliga småtuber. Tanken är att detta lok inom den närmaste framtiden ska tubas om.

Vi tyckte också att de Sa-lok som då stod i Grängesberg mbg kanske borde få ett bättre öde. Tanken idag är att göra ett driftdugligt Sa-lok av två. Detta jobb kommer kräva både tid, pengar och kunskap. Det är dock ett långtidsprojekt för SvJvm ska man komma ihåg. Det viktiga blir att så fort som möjligt få ett av loken under tak. Med bortforsladet av BJs lokomotor 446 till NBVJ finns förnärvarande en plats till förfogande i Herrljunga lokstall.

Jag och mina kamrater i Herrljunga har varit medvetna om att det skulle vara svårt, kanske mycket svårt att få vår verksamhet att fungera vettigt. Detta då vi börjat från noll och ingenting. Men det har långsamt ändå blivit en resurs för SvJvm vilket var tanken från början. Med tiden kanske det blir ändå bättre...


Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: