En massa herrar framför Nässjö station (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Thursday, November 29, 2018, 11:14 (1947 dagar sedan)

Denna bild kommer från min morfars fars bilder. Morfars far, som hette Robert Johansson Grahn och var bromsare/stationskarl, är troligen mannen med plommonstop och helskägg uppe vid väntra portens vänstra kant.
[img]http://www.greenenterprising.se/asn/images/Herrar-Nassjostation-red.jpg[/img]
Fotograf Hoffotograf Holm & Co, Gustaf Holmquist, Jönköping.

Det kan noteras att herrarna (jag ser ingen dam) är uppklädda och att ingen har tjänsteuniform och dessutom har alla ett runt rockmärke vilket gör att jag misstänker att det är ett möte utanför arbetet men troligen med järnvägspersonal. Fackligt, politiskt, nykterhetsorganisation eller liknande. Helt klart är ju att bilden är tagen utanför stationshuset i Nässjö.


Morfars far var född 3 april 1853 och gick i pension någon gång 1918-1919. Han avled på 1930-talet men familjegraven finns alltjämt kvar på Anneforskyrkogården i Nässjö.
Äldste sonen Erik Grahn (f 1894) var också järnvägare och var först bromsare i Nsääjö för att sedan bli kontorist vid kontrollkontoret i Stockholm för att 1950 bli stationsföreståndare i Östrtorp/Smygehamn och 1955-59 (då han pensionerades) ha samma position vid Solberga Station.
Morfar Eskil föddes liksom de äldre syskonen Erik, Elin & Elsa vid Sikudden i Nässjö, dvs det personalbostadsområde som låg mellan bangården och Runnerydssjön ung mitt emot nuv kv Björnen men som revs vid bangårdsombyggnationen 1910-1914. Morfars far flyttade tidigt 1900-tal till egen lägenhet då familjen med fyra barn (och ytterligare två till kom) blev trångbodd.

Men vad kan det vara för event som föranleder fotografiet?


Hela tråden: