Skrotrapporter från Vislanda (Arkiv/forskning/litteratur)

av Mattias Jansson, Saturday, December 01, 2018, 20:57 (1965 dagar sedan) @ ccgan

Enligt lokforaren.wordpress.com så ägde SJ skroten i Vislanda fram till 1989 innan Gotthard Nilsson tog över den.

Jag har via en god vän fått tag i skrotrapporter från delar av 80-talet från Vislanda där man månadsvis rapporterat in vilka fordon och vagnar som skrotats. Efter försäljning så avtog och kanske till och med slutade man med skrotning av bl.a. av godsvagnar, men några borde väl ändå skrotats efter ägarbytet?

Min fråga är om fler av dessa tidigare uppgifter finns att få tag i och vart man ska söka efter dem. Skrotningar efter 1989 borde väl Gotthard Nilsson redovisat någonstans men även där, vart finns detta arkiverat?

Statliga myndigheter som SJ arkiverade väl uppgifterna någonstans men vart skickades de? Finns det någon som har tagit del av detta material och kan hjälpa mig vart jag ska vända mig någonstans?

Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!

Jag har bara koll på dragfordon ägda av SJ och där började man sälja till privata skrotfirmor (t ex Hallqvist i Kil och Nykroppa, Nejmans i Hallstahammar, SkrotJohan i Kiruna) sent 80-tal och tidigt 90-tal. Väldigt få lok skrotades i Vislanda efter ägarbytet. De jag har är:

Hg 553, 773 och 781 år 1990
Du2 350, 364, 372 och 401 år 1991
Da 01, 802, 901, 902 och 926 år 1992

Sedan skrotades f d Y7 1195 i Vislanda år 2000, och slutligen ångloket B 1139 år 2010. Det sistnämnda hade dock tillhört Alvesta kommun i rätt många år, så där var det nog den geografiska närheten som var avgörande.

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ


Hela tråden: